ObsadaHeather Matarazzo, Christina Brucato, Brendan Sexton III, Matthew Faber, Victoria Davis nagrodySundance FF 1996 – nagroda jury / grand jury prize; Berlin IFF 1996 – nagroda C.I.C.A.E. / C.I.C.A.E. award; Independent Spirit Awards 1997 – najlepszy debiut aktorski / best debut performance Opis filmuFilm Witaj w domku dla lalek opowiada o niedolach dorastania Dawn Wiener – „pięknej inaczej”, ekscentrycznej i aspołecznej dwunastolatki z przedmieść New Jersey. Nierozumiana przez rodziców i rodzeństwo dziewczynka, która w szkolnym rankingu popularności zajęłaby z pewnością jedno z najodleglejszych miejsc, musi sama opanować rządzące dorosłym życiem zasady i zależności. Ta historia zmagającej się z opresyjnym społeczeństwem, niesztampowej jednostki jest opowiedziana w charakterystycznym dla Solondza, sarkastycznym tonie. Subiektywny, ostry punkt widzenia i niezgoda na bezrefleksyjną stereotypizację silnie obecne w tym dziele to znak szczególny twórczości amerykańskiego reżysera, który ze względu na swoją bezkompromisowość często bywa oskarżany o nihilizm. W tym zabawnym, ale też głęboko krytycznym filmie Solondz dekonstruuje dominującą w mediach i kinie popularnym sielankową wizję dzieciństwa i okresu dojrzewania. Opracowanie: Anna Tatarska Informacje o reżyserzeTodd Solondz Urodzony w 1959 roku w New Jersey w żydowskiej rodzinie. Chciał zostać rabinem, ale gdy podjął pracę gońca w Gildii Scenarzystów Amerykańskich, postanowił pisać scenariusze. Po kłopotach, jakie miał z producentami swojego pełnometrażowego debiutu, Fear, Anxiety & Depression, postanowił rzucić reżyserię, ale po kilku latach nakręcił Witaj w domku dla lalek. Film trafił na moment ogromnego zainteresowania kinem niezależnym, zdobył główną nagrodę na festiwalu w Sundance, zebrał świetne recenzje i odniósł sukces kasowy. Kolejny obraz, Happiness, potwierdził talent Solondza (nagroda krytyków w Cannes). Każdy jego film wywołuje dyskusje, m.in. z powodu kontrowersyjnych tematów, jakie porusza. Jego podejście do filmowych postaci, których nie ocenia i nie ułatwia ich oceny widzowi, nazywane bywa „talmudycznym”. Sam Solondz uważa się za ateistę. Filmografia 1984 Feelings (kr. m. / short) 1984 Babysitter (kr. m. / short) 1985 Schatt’s Last Shot (kr. m. / short) 1986 How I Became a Leading Artistic Figure In New York City’s East Village Cultural Landscape (TV, kr. m. / TV, short) 1989 Fear, Anxiety & Depression 1995 Witaj w domku dla lalek / Welcome to the Dollhouse 1998 Happiness 2001 Opowiadanie / Storytelling 2004 Palindromy / Palindromes 2009 Życie z wojną w tle / Life During Wartime 2011 Czarny koń / Dark Horse Stopka
|
Moje NH
Strona archiwalna 14. edycji (2014 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec / sierpień 2014
Szukaj
filmu / reżysera
|