W wakacje podczas MFF T-MOBILE NOWE HORYZONTY we Wrocławiu nauczyciele z całej Polski mogą wziąć udział w przygotowanych specjalnie dla nich warsztatach filmowych, czyli Letniej Akademii Nowe Horyzonty.
Program zajęć Letniej Akademii Nowe Horyzonty jest pomyślany tak, by z jednej strony poruszać na poziomie ogólnym kwestie filmoznawcze, jak na przykład historia kina, analiza operatorska i montażowa czy język filmu, z drugiej natomiast – przybliżać kino prezentowane na festiwalu oraz pracę nad tworzeniem filmu i wystawy.
Głównym celem warsztatów jest zachęcenie nauczycieli do korzystania z filmu i przekazów audiowizualnych podczas pracy w szkole oraz stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń. Niemniej ważny jest jednak rozwój ich prywatnych zainteresowań. Warsztaty łączą obie te rzeczy, dzięki czemu od lat cieszą się rosnącą popularnością.
Dzięki spotkaniom we Wrocławiu poszerza się grono pedagogów przekonanych o potrzebie i skuteczności edukacji filmowej, którzy włączają ją do programu nauczania i zachęcają innych do jej realizacji.
Program:
Warsztat fabularno-dokumentalny
Celem warsztatów filmowych jest zapoznanie uczestników z podstawami realizacji filmowej. Szczególny nacisk położony zostanie na cztery podstawowe zagadnienia: scenariusz, aktorstwo, zdjęcia, reżyserię. Finałem warsztatów powinien być zrealizowany wspólnie z prowadzącym obraz filmowy. Specyfika takich zajęć powinna polegać na łączeniu wykładów teoretycznych z działaniami praktycznymi, od samego początku ich trwania.
Prowadzenie:
Artur Pilarczyk
Urodzony w 1975 roku w Dzierżoniowie. Reżyser i scenarzysta. Doświadczenie zdobywał na wielu studenckich i profesjonalnych planach filmowych. Autor kilku krótkometrażowych filmów fabularnych i dokumentalnych. Jego pełnometrażowym debiutem była fabuła "Teraz i zawsze" z 2008 r. Film był prezentowany na wielu festiwalach w Polsce i za granicą. Laureat nagrody kulturalnej wARTo Gazety Wyborczej 2009 w kategorii film.
Filmografia:
„Między nami” 2004; scenariusz i reżyseria (film fabularny)
„Swoimi słowami” 2006; scenariusz i reżyseria (film fabularny)
„Teraz i zawsze” 2008; scenariusz i reżyseria (film fabularny)
„Od pełni do pełni” 2009 II Reżyser (Reż. Tomasz Szafrański)
„Kino dworcowe” 2010; scenariusz i reżyseria (film dokumentalny)
„Daas” 2011 II Reżyser (Reż. Adrian Panek)
„Pani Weronika i jej chłopcy” 2012; scenariusz i reżyseria (film dokumentalny)
„Papusza” II Reżyser 2013 (Reż. K. Krauze, J. Kos-Krauze)
Warsztat z animacji
Warsztaty z animacji będą składać się z części teoretycznej i praktycznej. Uczestnicy zostaną podzieleni na 2 grupy. Część teoretyczną rozpoczniemy od zapoznania uczestników z techniką animacji poklatkowej poprzez krótkie wprowadzenie na temat animacji (wybrane techniki realizacji filmów animowanych) i przedstawienie sposobów realizacji filmów animowanych na podstawie własnych doświadczeń – prezentacja wybranych filmów oraz metod pracy. Uczestnicy stworzą w podziale na grupy kilka scenariuszy filmów oraz omówią ich storyboardy (scenopisy). Część praktyczna rozpocznie się od prac plastycznych (wybór technik i materiałów plastycznych, praca nad scenografią oraz plastycznymi projektami postaci) i realizacji zdjęć do filmów przez uczestników. W ostatnim kroku zdjęcia zostaną zmontowane i udźwiękowione.
Prowadzenie:
Fundacja Osiem Życzeń
Fundacja Osiem Życzeń, założona w 2011 roku przez Magdę Bravo, Agnieszkę Koperniak i Tomka Solicha; zajmuje się edukacją artystyczną – prowadzi zajęcia filmowe (m.in. z technik animacji poklatkowej) oraz warsztaty plastyczne inspirowane literaturą dziecięcą i młodzieżową.
Współpracujemy z Zachętą Narodową Galerią Sztuki w Warszawie, Narodowym Centrum Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej, Domem Spotkań z Historią, Stacją Muranów, Warszawską Szkołą Filmową, Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty i Narodowym Instytutem Audiowizualnym. Zrealizowaliśmy i realizujemy projekty dofinansowane przez warszawskie dzielnice Wola, Ochota, Śródmieście i Miasto Stołeczne Warszawę.
Warsztat kuratorski
Tegoroczny wasztat kuratorski nosi tytuł: "Wystawa jako przestrzeń audiowizualnych oddziaływań". Treścią spotkań w ramach tego zadania będzie przyjrzenie się percepcji materiałów audiowizualnych w przestrzeni wystawy, określenie funkcjonalności a także próba ich kreatywnej interpretacji. Podczas warsztatu uczestnicy pracować będą z materiałami filmowymi, które staną się inspiracją do powstania projektów wystaw: od scenariusza po wydanie handmade'owego katalogu do wystawy. Zmierzą się także z problemami praktyki wystawienniczej projektując przestrzeń wystawy z "kartki papieru". Spróbują także swoich sił w dialogu z dziełem filmowym korzystając z rejestracji wideo. Zwieńczeniem warsztatu będzie wernisaż wystawy przedstawiającej projekty uczestników.
Prowadzenie
Piotr Matosek
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, obecnie zatrudniony w Muzeum Powstania Warszawskiego. Kurator a także autor wielu projektów ekspozycji muzealnych. Współpracuje z Muzeum Teatralnym, Muzeum Narodowym, Biblioteką Narodową w Warszawie, Narodowym Bankiem Polskim, Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych. Od pięciu lat prowadzi również kurs artystycznej oprawy książkowej.
Warsztat z dramy
Cele warsztatu:
- zapoznanie uczestników z wybranymi technikami dramowymi, pozwalającymi młodym widzom na pogłębienie rozumienia tematów filmów oraz motywów, którymi kierują się bohaterowie,
- zachęcenie do włączania elementów dramy do dyskusji o filmach z widzami (zwłaszcza w aspekcie analizy zachowania bohaterów, motywów, jakimi się kierują, ich ograniczeń i źródeł siły oraz zdolności do przeprowadzenia zmian w swoim postępowaniu),
- krótkie przedstawienie założeń, idei i filozofii pracy dramowej, szczególnie w zastosowaniu do pracy z filmem.
Inspiracją dla metod pracy są doświadczenia dramy brytyjskiej i metody stworzone przez brazylijskiego reżysera i pedagoga Augusto Boala (m.in. Teatr Obrazu, Teatr Forum). Specyfika dramy polega na tym, że korzysta z kreatywnych i angażujących metod pracy: tworzenia opowieści, metafor, symboli i odgrywania ról. Nauka będzie się odbywać w trzech etapach: doświadczenie na sobie, analiza i praktykowanie technik, pokaz efektów pracy warsztatowej.
Prowadzenie:
Drama Way Fundacja Edukacji i Kultury