ObsadaErkan Can, Haldun Boysan, Yıldıray Sahinler, Naci Taşdöğen, Ella Manea nagrodyAntalya IFF 1998 - Best Director, Best Screenplay, Best Actor; Ankara IFF 1999 - Best Director, Jury Social Prize Opis filmuAmbitny film-parabola, w którym „statek jest jak ojczyzna”. Miejscem akcji jest pokład starej pogłębiarki kursującej po Bosforze. Żelazną ręką rządzi tu kapitan Idris, który co noc zapija, popala hasz i snuje opowieść o swych rzekomych erotycznych podbojach. W skład załogi wchodzą: lojalny bosman Kemal, niezborny sternik Ali i mechanik, awanturniczy Bokser. Pewnego razu marynarze wdają się w mieście w awanturę z gangsterami, w efekcie której biorą na pokład rumuńską prostytutkę. Dziewczyna całkowicie destabilizuje życie załogi i doprowadza do kolejnych konfliktów. Film pokazuje mroczne strony tureckiej duszy, podobnie zresztą jak inne obrazy Akara. Czterech bohaterów reprezentuje różne odmiany szowinistycznej, maskulinistycznej i mitologizującej kultury. W konfrontacji z prawdziwą kobietą – na dodatek obcego pochodzenia i zdaną na ich łaskę – jedni ulegną agresywnym popędom, a inni opiekuńczym instynktom. Akcja dzieje się głównie w zamkniętych pomieszczeniach (ze stałymi ustawieniami kamery) lub w nocnych, niedoświetlonych plenerach. Wraz z ziarnistą taśmą i duszną etniczną muzyką, składa się to na skrajnie klaustrofobiczną atmosferę filmu. Jedna z pierwszych niezależnych produkcji nowego kina tureckiego. Jan Topolski Informacje o reżyserzeSerdar Akar Urodził się w 1964 roku w Ankarze. Skończył Akademię Ekonomiczno-Handlową, a potem Wydział Filmowo-Telewizyjny Uniwersytetu Mimara Sinana. Początkowo pracował jako asystent filmowy, potem kręcił seriale. Jego niskobudżetowy i autorski debiut Na pokładzie został pokazany w Cannes. Kolejne filmy Akara to portrety prowincji, z których zwłaszcza Poza polem wpisuje się w nurt nostalgiczny kina tureckiego, ukazując upadek jednego z piłkarskich klubów pod wpływem liberalizacji rynku w latach 80. Następne filmy reżysera wywołały szerokie kontrowersje: blockbuster Dolina wilków: Irak – swoim nacjonalizmem i 5-milionową publicznością, a W barze – scenami przemocy i rzadko podejmowanym tematem (bezsensowna agresja młodych). Ostatni jego film, dramat Skrzydła nocy, znów podzielił publiczność i krytykę. Filmografia 1998 Na pokładzie / Gemide / On Board 1999 Laleli’de bir Azize / Madonna from Laleli 2000 Dar alanda kisa paslasmalar / Offside 2001 Maruf 2006 Kurtlar vadisi: Irak / Valley of the Wolves: Iraq 2007 Barda / In Bar 2009 Gecenin kanatlari / The Wings of the Night Stopka
|
Moje NH
Strona archiwalna 14. edycji (2014 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec / sierpień 2014
Szukaj
filmu / reżysera
|