ObsadaGuy Pearce, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano, Stephen Tobolowsky Opis filmuZwyczajny facet nie może się pogodzić ze śmiercią żony. Było włamanie do jego domu, on dostał w głowę, ona została uduszona. Postanawia się zemścić i rozpoczyna prywatne śledztwo. Jest tylko jeden problem: cierpi na utratę pamięci krótkotrwałej i co chwilę wszystko zapomina. Memento to jedna z najbardziej błyskotliwych narracji w historii amerykańskiej kinematografii. Widzowie po pięć razy chodzili do kina (by złożyć łamigłówkę Nolana), studenci reżyserii przemontowywali film (by rozgryźć układ scen), filmoznawcy pisali eseje (by zbadać odbiór dzieła w perspektywie kognitywnej). Czas biegnie tu w wielu kierunkach naraz, kadry barwne mieszają się z sepiowymi, pierwsze ujęcie, niczym soczewka, skupia w sobie sens całości, a widz wrzucony jest na głęboką wodę, w sam środek akcji. Jednak Memento to nie tylko sztuka dla sztuki, ale przede wszystkim próba odzwierciedlenia percepcji głównego bohatera, który pod koniec, w znamiennej scenie, spekuluje: Muszę zachować wiarę w to, że to, co robię, ma znaczenie. Nawet jeśli tego nie pamiętam. Muszę wierzyć, że gdy zamknę oczy, świat nadal tam jest. Czy na pewno jest tam nadal? Tak! Obraz Nolana to przypadek bez precedensu - solipsyzm George'a Berkeleya w formule kina noir, materiał zarówno do miłego oglądania, jak i do intelektualnej analizy. Jan Topolski Informacje o reżyserzeUrodził się w Londynie w 1970 r. W wieku siedmiu lat dostał od ojca kamerę 8 mm, a na studiach (literatura angielska) zamienił sprzęt na szesnastkę. Jego autorski debiut Following, w którym opowiadał o zdradzie w formule kina noir, wywołał spory rozgłos, jednak to Memento zapewniło mu status twórcy kultowego. Z czasem coraz bardziej zbliżył się do Hollywood - w 2001 r. nakręcił Bezsenność (Insomnia) z Alem Pacino i Robinem Williamsem, a następnie dwa wysokobudżetowe prequele Batmana. W międzyczasie powrócił do ulubionych tematów - iluzji, percepcji, relatywizmu, walki dobra i zła - w Prestiżu (The Prestige). W warstwie formalnej jego filmy wyróżniają się achronologią, wykorzystaniem złudzeń percepcyjnych oraz archaizującą stylizacją. Filmografia: 1997 Doodlebug (kr.m / short) 1998 Following 1998 Memento 2001 Bezsenność / Insomnia 2005 Batman: początek / Batman Begins 2006 Prestiż / The Prestige 2008 Mroczny rycerz / The Dark Knight Stopka
|
Moje NH
Strona archiwalna 14. edycji (2014 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec / sierpień 2014
Szukaj
filmu / reżysera
|