Astronauci
The Astronauts / Les astronautes
Francja
1959
/ 12’
Pierwszy pełnoprawny film Borowczyka nakręcony poza Polską. Technika animacji fotograficznej, zastosowana wcześniej w Szkole, zostaje doprowadzona w Astronautach do oszałamiającego apogeum. Pierwszy z szeregu filmów Borowczyka wyprodukowanych przez polsko-francuskiego filmowca Anatole’a Daumana stanowi równocześnie element dorobku współreżysera Chrisa Markera, nieżyjącego już legendarnego artysty z pogranicza kina fabularnego i dokumentalnego. Według samego Markera jego najważniejszym wkładem w powstanie filmu było wypożyczenie należącej do niego sowy Anabase. Astronauci to mieszanka iluzji rodem z produkcji Georges’a Mélièsa ze slapstickowymi gagami w stylu Bustera Keatona. Główną rolę gra Michel Boschet, animator i okazjonalny współpracownik Borowczyka. Chris Marker Urodzony w 1921 roku francuski artysta multimedialny, reżyser, fotograf, pisarz. Jako autor filmów chętnie eksperymentował z formą, kojarzony jest głównie z dokumentem kreacyjnym i esejem dokumentalnym. Zmarł w 2012 roku. Wybrana filmografia: 1952 Olympia 52 (doc.) 1959 Astronauci / Les astronautes / The Astronauts (co-dir., anim., short) 1962 Filar / La jetée / The Pier (short) 1977 Le fond de l’air est rouge / A Grin Without a Cat (doc.) 1983 Bez słońca / Sans soleil / Without Sun (doc.) Encyklopedia babuni w 13 tomach
Grandma’s Encyclopaedia / L’encyclopédie de grand-maman en 13 volumes
Francja
1963
/ 6’
Podobnie jak Stan Vanderbeek czy Larry Jordan, Walerian Borowczyk dostrzegł potencjał animacji wykorzystującej ilustracje wycięte z wiktoriańskich encyklopedii i powieści. Tak jak Jan Lenica w Labiryncie (który został zrealizowany w tym samym roku), Borowczyk sięga do koncepcji artystycznej leżącej u podstaw powieści graficznej Maxa Ernsta Tydzień dobroci, wprawiając obrazy w ruch, co nadaje całości komiczny i surrealistyczny odcień. Renesans
Renaissance
Francja
1963
/ 9’
Obraz będący ucieleśnieniem twórczości Borowczyka, dedykowany Hy’owi Hirshowi, amerykańskiemu fotografowi, operatorowi i twórcy abstrakcyjnych filmów, który zmarł przedwcześnie w 1961 roku. Widzimy sekwencję scen ukazujących rozerwane wybuchem przedmioty, które wracają do poprzedniej formy, by ostatecznie ulec zniszczeniu w kolejnej eksplozji. Los tych obiektów (jest wśród nich lalka, wypchana sowa oraz trąbka) stanowi symboliczne wyobrażenie szerszego dramatu rozgrywającego się poza kadrem. W zestawieniu z po części wesołą, po części złowieszczą muzyką ujęcia składają się na jeden z najbardziej wymownych filmów Borowczyka. Zabawy aniołów
The Game of the Angels / Les jeux des anges
Francja
1964
/ 11’
Kolejne dzieło Borowczyka jest, według słów samego twórcy, reportażem z miasta aniołów. Substancję filmu stanowią abstrakcyjne, metafizyczne gwasze, przywodzące na myśl obrazy Giorgia de Chirica czy René Magritte’a, lecz ewidentnie wskazujące na autorstwo Borowczyka. Zabawy aniołów są upiorną podróżą do świata obozów zagłady i łagrów, nazwanego przez Czesława Miłosza mianem wszechświata koncentracyjnego. Te zapadające w pamięć obrazy, którym towarzyszy niesamowita ścieżka dźwiękowa autorstwa Bernarda Parmegianiego, tworzą jeden z najbardziej poruszających filmów w historii kina. Słownik Joachima
Joachim’s Dictionary / Le dictionnaire de Joachim
Francja
1965
/ 9’
Tytułowy bohater przedstawia w obrazowy sposób 26 słów, z których każde zaczyna się od innej litery alfabetu. Korzystając z pomysłu zastosowanego przez siebie w Encyklopedii babuni, Borowczyk stworzył szereg wizualnych definicji, które są skazaną na niepowodzenie próbą okiełznania otaczających nas absurdów. Pełen komicznych sytuacji Słownik Joachima to chyba najbardziej anarchiczny film w dorobku Borowczyka. Rozalia
Rosalie
Francja
1966
/ 15’
Borowczyk uważał Rosalię za swój najbardziej udany film. Jest to wywiedziona z noweli Guya de Maupassanta historia młodej służącej, która zabija swoje dzieci i zakopuje ich ciała w ogrodzie. Uzupełnieniem głęboko poruszającej gry aktorskiej Ligii Borowczyk są animowane przedmioty, użyte przez reżysera po raz kolejny jako narzędzia narracyjne. Ujęcia wypełnione światłocieniem nadają obrazowi nierzeczywisty wymiar, przywodząc na myśl monologi Becketta lub Głowę do wycierania Davida Lyncha. Dyptyk
Diptych / Diptyque
Francja
1967
/ 8’
Z perspektywy czasu widać wyraźnie, że pod wieloma względami Dyptyk można odbierać jako ucieleśnienie intymnego stosunku Borowczyka do kina. Oto dwie pozornie niezwiązane ze sobą narracje. Pierwsza z nich ukazuje starego rolnika, który w towarzystwie wyleniałego psa wraca starym gruchotem do domu. W tej części ujęcia nakręcone są z ręki, dźwięk to zapis na żywo, a czarno-biały obraz ma ziarnistą fakturę, co stanowi wyraźny kontrast z drugim wątkiem, na który składają się intensywnie kolorowe, żywe obrazy, przedstawiające rośliny doniczkowe i kocięta bawiące się w takt arii z Carmen Bizeta. Choć obie sceny są swoim całkowitym przeciwieństwem, zarówno pod względem formy, jak i stylu zestawione razem tworzą spójną całość. Gawot
Gavotte
Francja
1967
/ 12’
Dwa znudzone karły biją się o poduszkę. Podobnie jak Dyptyk, Gawot jest w dorobku Borowczyka kolejnym krokiem w stronę filmu aktorskiego. Całkowity brak dialogów sprawia, że jedynym źródłem emocji jest grany na klawesynie gawot Jean-Philippe’a Rameau dobiegający spoza kadru. Podczas gdy przedstawiciele kina klasycznego przesuwali jego granice z miernym skutkiem, Borowczyk wykorzystał ograniczenia formuły kadru do wywołania komicznego efektu. Fonograf
The Phonograph / Le phonographe
Francja
1969
/ 6’
Stary fonograf powstaje z niczego, odgrywa piosenki zapisane na woskowych cylindrach, by w końcu ulec samozniszczeniu. Pod wieloma względami Fonograf, ostatni film Borowczyka przedstawiający animowane przedmioty, tworzy parę z Renesansem. Dzieło to wywołuje autentyczne wzruszenie. Nakręcone z widocznym uczuciem zbliżenia mogą być odbierane jako pochwała tradycyjnego rzemiosła i wyraz nostalgii za minioną epoką, czasem sprzed wojny. Warto zwrócić uwagę, że fonograf pojawi się jeszcze w późniejszych filmach aktorskich Borowczyka (mowa tu o Wyjątkowej kolekcji, Dziejach grzechu oraz Dziwnym przypadku doktora Jekylla i Miss Osbourne). Opracowanie: Daniel Bird Informacje o reżyserzeWalerian Borowczyk Walerian Borowczyk urodził się 21 października 1923 roku w Kwilczu pod Poznaniem. W okresie powojennym studiował malarstwo i litografię w krakowskiej ASP, którą ukończył w 1951 roku. W pierwszej połowie lat 50. tworzył rysunki satyryczne i pracował jako litograf. Po przeprowadzce do Warszawy w 1954 roku zajął się projektowaniem plakatów filmowych. Wraz z innym twórcą plakatów, Janem Lenicą, zrealizował kilka filmów animowanych. W 1959 roku wyjechał do Paryża, gdzie podjął pracę przy produkcji krótkich form filmowych i reklam w studiu Les Cinéastes Associés. Jego pierwszym filmem pełnometrażowym z udziałem aktorów był obraz Goto – wyspa miłości z 1968 roku. W 1971 roku nakręcił Blankę, adaptację Mazepy Juliusza Słowackiego. W latach 70. zrealizował także Niemoralne opowieści i Bestię – oba filmy zostały entuzjastycznie przyjęte przez krytyków i publiczność. W międzyczasie odwiedził Polskę, gdzie wyreżyserował adaptację Dziejów grzechu Stefana Żeromskiego. W okresie późniejszym pracował jako reżyser filmów pełnometrażowych we Francji i Włoszech. Spod jego ręki wyszło również kilka etiud dokumentalnych przedstawiających ludzi ze świata kultury. Stworzył także eksperymentalną wizję swojego przybranego miasta, czyli Paryża. W 1984 roku powrócił do animacji, realizując film Piekielne scherzo. W 1992 roku opublikował zbiór opowiadań pod tytułem Anatomia diabła. Zmarł w Le Port Marly 3 lutego 2006 roku. Filmografia 1946 Sierpień (short) 1949 Magik / The Magician (short) 1949 Głowa / The Head (short) 1950 Tłum / The Crowd (short) 1954 Photographies vivantes (doc., short) 1954 Atelier de Fernand Léger (doc., short) 1955 Jesień / Autumn (short) 1955 Le modeste photographe (short) 1957 Był sobie raz… / Once Upon a Time (co-dir., anim., short) 1957 Nagrodzone uczucie / Rewarded Feeling (co-dir., anim., short) 1957 Strip-tease / Strip-Tease (co-dir., anim., short) 1957 Sztandar Młodych / Banner of Youth (co-dir., anim., short) 1958 Dom / House (co-dir., anim., short) 1958 Szkoła / The School (anim., short) 1959 Astronauci / Les astronautes / The Astronauts (co-dir., anim., short) 1959 La foule (TV, anim., short) 1959 Terra incognita (anim., short) 1959 Le magicien / The Magician (TV, anim., short) 1959 La tête / The Head (TV, anim., short) 1959 Les stroboscopes: magasins du XIX siècle / Stroboscopes: 18th Century Stores (TV, anim., short) 1960 L’écriture / Writing (TV, anim., short) 1961 La boîte à musique / The Music Box (TV, anim., short) 1961 Les bibliothèques / Libraries (TV, anim., short) 1961 Les écoles / Schools (TV, anim., short) 1962 Koncert pana i pani Kabal / Le concert de M. et Mme. Kabal / The Concert of Mr. and Mrs. Kabal (anim., short) 1962 La fille sage / A Well-Behaved Girl (TV, anim., short) 1963 Encyklopedia babuni w 13 tomach / L’encyclopédie de grand-maman en 13 volumes / Grandma’s Encyclopaedia (anim., short) 1963 Gancia (TV, anim., short) 1963 Holy Smoke (TV, anim., short) 1963 Renesans / Renaissance (anim., short) 1964 Le musée / The Museum(TV, anim., short) 1964 Zabawy aniołów / Les jeux des anges / The Game of the Angels (anim., short) 1965 Słownik Joachima / Le dictionnaire de Joachim / Joachim’s Dictionary (anim., short) 1966 Paluszek / Le petit poucet (TV, anim., short) 1966 Rozalia / Rosalie (short) 1967 Dyptyk / Diptyque / Diptych (short) 1967 Gawot / Gavotte (short) 1967 Teatr pana i pani Kabal / Théâtre de Monsieur et Madame Kabal / Mr. and Mrs. Kabal’s Theatre 1968 Goto – wyspa miłości / Goto, l’île d’amour / Goto, Island of Love 1969 Fonograf / Le phonographe / The Phonograph (anim., short) 1971 Blanka / Blanche 1973 Wyjątkowa kolekcja / Une collection particulière / A Particular Collection (doc., short) 1974 Opowieści niemoralne / Contes immoraux / Immoral Tales 1975 Ślimak z Wenus / Escargot de Vénus / Venus on the Half-Shell (doc., short) 1975 Bestia / La bête / The Beast 1975 Dzieje grzechu / The Story of Sin 1976 Margines / La marge / The Margin 1977 Za murami klasztoru / Interno di un couvento / Behind Convent Walls 1977 List z Paryża / Brief von Paris / Letter from Paris (doc., short) 1977 Miłość, potwór wszechczasów / L'Amour monstre de tous les temps / The Greatest Love of All Times (doc., short) 1979 L’Armoire (segment in Collections privées / Private Collections) 1979 Heroiny zła / Les héroïnes du mal / Immoral Women 1980 Lulu 1981 Hayaahi (short) 1981 Hyper-Auto-Erotic (short) 1982 Dziwny przypadek doktora Jekylla i Miss Osbourne / Le cas étrange du dr Jekyll et Miss Osbourne / The Blood of Dr. Jekyll 1983 Ars amandi 1984 Piekielne scherzo / Scherzo infernal / Scherzo Infernal (anim., short) 1986 Le lotus d’or (episode of TV series Série rose, short) 1987 Emmanuelle V 1988 Ceremonie miłości / Cérémonie d’amour / Rites of Love 1990 Almanach des adresses des demoiselles de Paris (episode of TV series Série rose, short) 1990 Un traitement mérité (episode of TV series Série rose, short) 1991 L’experte Halima (episode of TV series Série rose, short) Opracowanie: Daniel Bird |
Moje NH
Strona archiwalna 14. edycji (2014 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec / sierpień 2014
Szukaj
filmu / reżysera
|