English
Seanse
29 lipca, 22:15
2 sierpnia, 19:15
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
125
71
62
wyświetlanie: wszystkie
Tommy
reż. Ken Russell / Wielka Brytania 1975 / 111’
napisy: polskie

Obsada

Roger Daltrey, Ann-Margret, Oliver Reed

nagrody

Golden Globes, USA 1976 - Best Motion Picture Actress - Musical/Comedy Ann-Margret; Palic Film Festival 2009 - Contribution to World Cinema

Opis filmu

Kwintesencja filmowego stylu Kena Russella, a jednocześnie najpełniejszy w kinie światowym wyraz muzycznej kontrkultury lat 60. i 70. Ta brawurowa rock-opera, stworzona przez Pete'a Townshenda z zespołu The Who, jest popkulturowym przetworzeniem Ewangelii. Mesjaszem okazuje się tu głuchoniemy i ociemniały młodzieniec. Stracił on wzrok i słuch, gdy jego matka wraz z kochankiem dokonali zbrodni na ojcu – bohaterskim pilocie drugiej wojny światowej. Kiedy chłopak dorasta, daje się poznać jako mistrz gry w elektrycznego bilarda. Rzesze wielbicieli chcą go naśladować. Zrealizowany z udziałem aktorów i gwiazd rocka Tommy wyprzedza epokę MTV. To film złożony ze scen-wideoklipów, konsekwentnie układających się w poruszającą, głęboko ludzką opowieść o samotności współczesnego człowieka, który szuka świętości w świecie zdesakralizowanym zarówno przez wojnę, jak i współczesną „kulturę” masową. 

Piotr Kletowski



Informacje o reżyserze

Ken Russell

Enfant terrible brytyjskiego kina (1927-2011). Często zwany brytyjskim Fellinim, choć od Felliniego różniło go to, że znacznie częściej niż włoski mistrz przekraczał granice dobrego smaku. Wypracował niezwykły „teledyskowy” styl. W swojej karierze portretował przede wszystkim innych artystów, ale na wyżyny filmowego rzemiosła wspiął się subtelnymi adaptacjami erotycznej klasyki D.H. Lawrence’a. Był filmowym samoukiem, do branży wszedł jako znakomity fotosista. Wcześniej był m.in. tancerzem, pilotem w RAF-ie i marynarzem. Umiłowanie dynamiki i ruchu będzie cechowało jego formalnie „odjechane” filmy, w których szalone jazdy kamery, ekspresyjny montaż i pasaże muzyki klasycznej będą wprowadzały widza w świat subiektywnych odczuć wielkich luminarzy XIX-wiecznej sztuki, niezaspokojonych zmysłowo zakonnic, eksperymentujących z narkotykami naukowców i prowadzących podwójne życie prostytutek.

Tematem kampowych filmów Russella zawsze będzie wolność człowieka, której ten zwykle szuka albo w seksualnym ekscesie, albo w religii, albo w ich przetworzeniu – w sztuce. Był pionierem muzycznego wideo (realizował zresztą pierwsze klipy wyświetlane w MTV), spełniał się również w operze. Jednak do końca pozostał wierny sztuce filmowej, którą uprawiał nawet w przydomowym ogródku, kiedy ciężko chory mógł nagrywać jedynie za pomocą kamery VHS. Nie sposób przecenić wpływu, jaki Russell wywarł na reżyserów, którym niemiły jest przaśny realizm – zarówno mu współczesnych, jak i obecnie realizujących wizjonerskie kino. Bez cienia przesady można napisać, że Ken Russell był Oscarem Wilde’em angielskiego kina lat 60. i 70., królem przesytu, baroku i ironii, ukrywającym w sobie przewrotną mądrość. Mark Kermode – badacz i admirator twórczości reżysera – nazwał jego filmy świadectwem wielkości brytyjskiego kina lat 70. Jednak najlepiej kino Russella podsumował Terry Gilliam, mówiąc: filmy twórcy Diabłów były dowodem na to, że najważniejsza w kinie jest wyobraźnia, zwłaszcza nieokiełznana.

Piotr Kletowski

Wybrana filmografia

1967 Mózg za miliard dolarów / Billion Dollar Brain

1969 Zakochane kobiety / Women in Love

1970 Kochankowie muzyki / The Music Lovers

1972 Dziki mesjasz / Savage Messiah

1974 Mahler

1977 Valentino

1980 Odmienne stany świadomości / Altered States

1984 Zbrodnie namiętności / Crimes of Passion

1986 Gotyk / Gothic

Stopka

reżyseria: Ken Russell
scenariusz: Pete Townshend, Ken Russell
zdjęcia: Dick Bush, Robin Lehman, Ronnie Taylor
montaż: Stuart Baird
obsada: Roger Daltrey, Ann-Margret, Oliver Reed
producent: Ken Russell, Robert Stigwood
produkcja: Robert Stigwood Organization (RSO), Hemdale Film
właściciel praw: Hollywood Classics
nagrody: Golden Globes, USA 1976 - Best Motion Picture Actress - Musical/Comedy Ann-Margret; Palic Film Festival 2009 - Contribution to World Cinema
język: angielski
barwa: kolor
Moje NH
Strona archiwalna 14. edycji (2014 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec / sierpień 2014
PWŚCPSN
212223 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera
 
Kalendarium Indeks filmów Mój plan Klub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›