Philippe Mora
Australijski Tim Burton, niemal nieznany w Polsce reżyser nurtu exploitation, autor filmów zwariowanych, groteskowych, opartych na zgrywie i pastiszu. Urodzony we Francji w 1949 roku, wychowany w Australii w rodzinie artystycznej, już jako nastolatek dał się poznać jako zapalony filmowiec amator. Nakręcił m.in. parodię "West Side Story". To jednak Londyn, dokąd wyjechał w 1967 r. w wieku 17 lat, i atmosfera hippisowskiej psychodelii, antywojennych protestów, eksperymentów z LSD i wolności seksualnej ukształtowała jego wrażliwość. Przyjaźnił się wtedy z Bobem Whitakerem, fotografem Beatlesów, oraz plastykiem Martinem Sharpem, m.in. autorem odjazdowych okładek płyt zespołu Cream. Debiut fabularny pomógł mu sfinansować gitarzysta Eric Clapton. Początkowo zarabiał na życie, rysując komiksy w magazynie "Oz". Uznanie zyskał rzeźbą zatytułowaną "Crucifiction", przedstawiającą człowieka wykonanego z kawałków psującego się mięsa, co wedle autora symbolizowało bestialstwo żołnierzy walczących w Wietnamie. W kinie - czerpiąc natchnienie z burlesek braci Marx, hollywoodzkich musicali i teatru Brechta - uprawiał sztukę nieskrępowaną żadnymi konwencjami. W brawurowej komedii ośmieszającej modę na superbohaterów "The Return of Captain Invincible" kosmici hipnotyzują za pomocą laserów biednych imigrantów w Nowym Jorku, samochody zieją ogniem, a tytułowy heros, krążąc w powietrzu niczym mściwy jastrząb, miota z palców bomby atomowe. Akcja swobodnie przenosi się w czasie i przestrzeni, aby niespodziewanie zatrzymać się przy tanecznym numerze. Już w pierwszym scenariuszu "Double Headed Eagle: Hitler's Rise to Power 1918-1933", którego bohaterem był uprawiający jogę syn Hitlera, daje o sobie znać jego niezwykła fantazja, wykorzystująca kicz i tandetę do opowiedzenia rzeczy tyleż zabawnych co poważnych. Zmaterializował ten pomysł dopiero w 1997 r., osadzając fabułę "Snide and Prejudice" w domu wariatów. Bohaterami komedii są biorący udział w teatralnej psychodramie lekarze i pacjenci, którym się wydaje, że stanowią inkarnacje osobowości führera i innych sławnych osób. Największym komercyjnym sukcesem reżysera okazał się krwawy western "Mad Dog Morgan", rozgrywający się w czasie australijskiej gorączki złota, z Dennisem Hopperem w roli uciekiniera z więzienia ściganego przez bezdusznych stróżów prawa. W sumie Mora zrealizował ponad 20 tytułów i wciąż pracuje nad nowymi. W ubiegłym roku ukończył film akcji z elementami science fiction o życiu Gertrudy Stein. (Janusz Wróblewski, przewodnik festiwalowicza Polityki)
Filmografia: 1964 Back Alley short subject 1965 Dreams In A Grey Afternoon short subject 1966 Man In A Film short subject 1967-1968 Passion Play short subject 1970 Trouble in Molopolis 1973 Swastika aka Double Headed Eagle: Hitler's Rise to Power 1918-1933 (USA: video title) 1975 Brother Can You Spare a Dime 1976 Mad Dog Morgan aka Mad Dog 1978 Newsfront - co-author, screenplay 1982 The Beast Within 1983 The Return of Captain Invincible aka Legend in Leotards 1984 A Breed Apart 1985 The Howling II aka Your Sister Is a Werewolf (USA: preview title) aka Stirba the Werewolf Bitch (UK) 1986 Death of a Soldier 1987 The Howling III aka Howling III: The Marsupials (+ producer) 1989 Communion director/producer 1994 Pterodactyl Woman from Beverly Hills + producer + actor (Dr Louis Blum) 1994 Art Deco Detective (+ producer) 1996 Precious Find + actor (as "Kosnikov") 1997 Back in Business aka Heart of Stone (USA) 1997 Mercenary II: Thick & Thin (TV) 1998 Joseph's Gift 1999 According to Occam's Razor 2001 Burning Down the House 2001 Snide and Prejudice 2004 Mothers Little Murderer 2009 The Times They Ain't a Changin' 2009 The Gertrude Stein Mystery or Some Like It Art |
Moje NH
Strona archiwalna 14. edycji (2014 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl Nawigator
Lipiec / sierpień 2014
Szukaj
filmu / reżysera
|