English
Seanse
28 lipca, 09:45
2 sierpnia, 15:45
Pokazywany razem z:
Zawsze w niedzielę
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
74
42
64
wyświetlanie: wszystkie
Isadora
Isadora Duncan, the Biggest Dancer in the World
reż. Ken Russell / Wielka Brytania 1966 / 67’
napisy: polskie

Obsada

Vivian Pickles, Peter Bowles, Alexei Jawdokimov

Opis filmu

Barwny portret Isadory Duncan (1877-1927) – „tancerki stulecia”, kobiety obdarzonej wielkim talentem, odwagą i uporem. Zrealizowany dla BBC, przypomina wcześniejsze produkcje Russella z dokumentalnej serii Omnibus i Monitor, ale przygotowany jest z większym inscenizacyjnym rozmachem. Śledzimy losy Duncan, która podbiła świat swoim tańcem oraz wikłała się w romanse i małżeństwa z wieloma znakomitościami, m.in. z Singerem, bajecznie bogatym synem wynalazcy maszyny do szycia, i Jeseninem, genialnym rosyjskim poetą ekscentrykiem. Artystka przeżywała liczne wzloty i upadki (zwłaszcza gdy przeniosła się do ZSRR, by uczyć tańczyć osierocone dzieci), ale przede wszystkim była „niewolnicą piękna”. Jego wyrazem miał stać się taniec: nieskrępowany akademickimi konwencjami, głoszący pochwałę ludzkiej natury, emocjonalności i wolności. Russell na chwilę przed wkroczeniem na duży ekran (w tym samym roku wyreżyseruje bondopodobny Mózg za milion dolarów) raczy widzów dynamiczną opowieścią o niezależnej artystce niebojącej się ponieść konsekwencji w swoim desperackim poszukiwaniu twórczej ekspresji.

Piotr Kletowski

Informacje o reżyserze

Ken Russell

Enfant terrible brytyjskiego kina (1927-2011). Często zwany brytyjskim Fellinim, choć od Felliniego różniło go to, że znacznie częściej niż włoski mistrz przekraczał granice dobrego smaku. Wypracował niezwykły „teledyskowy” styl. W swojej karierze portretował przede wszystkim innych artystów, ale na wyżyny filmowego rzemiosła wspiął się subtelnymi adaptacjami erotycznej klasyki D.H. Lawrence’a. Był filmowym samoukiem, do branży wszedł jako znakomity fotosista. Wcześniej był m.in. tancerzem, pilotem w RAF-ie i marynarzem. Umiłowanie dynamiki i ruchu będzie cechowało jego formalnie „odjechane” filmy, w których szalone jazdy kamery, ekspresyjny montaż i pasaże muzyki klasycznej będą wprowadzały widza w świat subiektywnych odczuć wielkich luminarzy XIX-wiecznej sztuki, niezaspokojonych zmysłowo zakonnic, eksperymentujących z narkotykami naukowców i prowadzących podwójne życie prostytutek.

Tematem kampowych filmów Russella zawsze będzie wolność człowieka, której ten zwykle szuka albo w seksualnym ekscesie, albo w religii, albo w ich przetworzeniu – w sztuce. Był pionierem muzycznego wideo (realizował zresztą pierwsze klipy wyświetlane w MTV), spełniał się również w operze. Jednak do końca pozostał wierny sztuce filmowej, którą uprawiał nawet w przydomowym ogródku, kiedy ciężko chory mógł nagrywać jedynie za pomocą kamery VHS. Nie sposób przecenić wpływu, jaki Russell wywarł na reżyserów, którym niemiły jest przaśny realizm – zarówno mu współczesnych, jak i obecnie realizujących wizjonerskie kino. Bez cienia przesady można napisać, że Ken Russell był Oscarem Wilde’em angielskiego kina lat 60. i 70., królem przesytu, baroku i ironii, ukrywającym w sobie przewrotną mądrość. Mark Kermode – badacz i admirator twórczości reżysera – nazwał jego filmy świadectwem wielkości brytyjskiego kina lat 70. Jednak najlepiej kino Russella podsumował Terry Gilliam, mówiąc: filmy twórcy Diabłów były dowodem na to, że najważniejsza w kinie jest wyobraźnia, zwłaszcza nieokiełznana.

Piotr Kletowski

Wybrana filmografia

1967 Mózg za miliard dolarów / Billion Dollar Brain

1969 Zakochane kobiety / Women in Love

1970 Kochankowie muzyki / The Music Lovers

1972 Dziki mesjasz / Savage Messiah

1974 Mahler

1977 Valentino

1980 Odmienne stany świadomości / Altered States

1984 Zbrodnie namiętności / Crimes of Passion

1986 Gotyk / Gothic

Stopka

reżyseria: Ken Russell
scenariusz: Ken Russell, Sewell Stokes
zdjęcia: Dick Bush, Brian Tufano
montaż: Michael Bradsell, Roger Crittenden
muzyka: Ray Henderson
obsada: Vivian Pickles, Peter Bowles, Alexei Jawdokimov
producent: Ken Russell
produkcja: British Broadcasting Corporation (BBC)
właściciel praw: British Broadcasting Corporation (BBC)
język: angielski
barwa: cz.-b.
Moje NH
Strona archiwalna 14. edycji (2014 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec / sierpień 2014
PWŚCPSN
212223 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera
 
Kalendarium Indeks filmów Mój plan Klub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›