English

Nie chcę spać sam reż. Tsai Ming-liangNie chcę spać sam reż. Tsai Ming-liang
Rafał Syska, Filmowy neomodernizm

Wydawnictwo Avalon 2014

Film nie musi pędzić i naśladować zwariowane tempo życia. Może zwolnić, stać się enklawą spokoju, kontemplacji i nostalgii. Choć samo słowo „kino” oznacza ruch i zmienność, coraz częściej pojawiają się filmy, których energia skierowana jest do wewnątrz i wyraża się w trwaniu, intensywnym odczuciu czasu i fizycznym zespoleniu się z materią. W opozycji do coraz szybszego kina akcji, sztucznych dialogów i audiowizualnych atrakcji narodził się nurt filmów o spowolnionym rytmie, w których siłą stało się milczenie, dystans do emocji, melancholia, obcość i ból osamotnienia.

Filmowy neomodernizm jest pierwszą książką, która opisuje zjawisko tzw. slow-cinema, nazywanego w Polsce także kinem nowohoryzontowym. Na 600 stronach obejmuje cały ten prąd, formułuje nowatorskie dlań narzędzia badawcze i opisuje korzenie tendencji. Przygląda się mechanizmom produkcji i dystrybucji slow-filmów, opisuje charakter narracji, tematykę i główne cechy – jak: czas, minimalizm, dedramatyzację, milczenie i kontemplację. W książce znajdziemy gruntowną analizę wzorcowego dla slow-filmów modernizmu lat 1950-1982 oraz interpretacje dzieł kilku jego „depozytariuszy”: Theo Angelopoulosa, Wima Wendersa i Jima Jarmuscha.

Najważniejsze są jednak szkice monograficzne poświęcone mistrzom najnowszego kina: Aleksandrowi Sokurowowi, Brunonowi Dumontowi, Tsai Ming-liangowi, Carlosowi Reygadasowi, Lisandrowi Alonso, Fredowi Kelemenowi i wielu innym. To dzięki tym twórcom można doświadczyć sztuki filmowej w jej najgłębszym i nieschlebiającym popkulturze sensie. Bo kino to nie tylko emocjonowanie się zdarzeniami i przygodami bohaterów, ale też metoda opisu fundamentalnych własności bytu i egzystencjalnych przeżyć, dla których właśnie neomodernizm znalazł najbardziej wyrafinowaną dziś sekwencję słów i obrazów.

spis treści

 

Część pierwsza: Modernizm

Rozdział pierwszy: Najpiękniejsza przygoda kina

 

Część druga: Depozytariusze

Rozdział drugi: Theo Angelopoulos – po historii

Rozdział trzeci: Chantal Akerman – przemieszczenie

Rozdział czwarty: Wim Wenders & Jim Jarmusch

 

Część trzecia: Neomodernizm

Rozdział piąty: Bunt wolnych – narodziny neomodernizmu

Rozdział szósty: Tematyka neomodernizmu

Rozdział siódmy: Narracja neomodernizmu

Rozdział ósmy: Poetyka neomodernizmu

 

Część czwarta: Autorzy

Rozdział dziewiąty: Aleksander Sokurow – intymność

Rozdział dziesiąty: Bela Tarr – trwanie

Rozdział jedenasty: Bruno Dumont – wpatrzenie

Rozdział dwunasty: Tsai Ming-liang – samotność

Rozdział trzynasty: Carlos Reygadas – doświadczenie życia

Rozdział czternasty: Lisandro Alonso – realista

Rozdział piętnasty: Albert Serra – w drodze

Rozdział szesnasty: Šarūnas Bartas – izolacja

Rozdział siedemnasty: Fred Kelemen – przeznaczenie

 

Zakończenie

Indeks filmów

Indeks osób

Bibliografia

Moje NH
Strona archiwalna 14. edycji (2014 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec / sierpień 2014
PWŚCPSN
212223 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera
 
Kalendarium Indeks filmów Mój plan Klub Festiwalowy Arsenał
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu ›